Ние използваме технологията на "бисквитките", за да улесним използването на този сайт.

За реклама 0884409069  

   
   
   

Турция подвежда Москва, като пречи на руския петрол да достигне Европа

Детайли
AddThis Social Bookmark Button

Близо до турските проливи Босфор и Дарданели се натрупаха 55 кораба, от които 21 танкери суезмакс и 26 афрамакс танкера. Повечето от тях транспортират руски и казахстански петрол. Според Интерфакс, цитирайки данни от пристанищния оператор Tribeca Shipping, във вторник има 51 танкера.

Корабите, уловени в някакъв вид задръстване, са натоварени с 41 милиона барела петрол. Първите съобщения за закъснения се появиха в края на януари. Вместо обичайните 5-6 дни, танкерите са принудени да чакат 16-17 дни, за да отидат в Средиземно море, и около две седмици да отидат в Черно море.

Сред причините за сегашната ситуация са новите, по-строги правила, въведени от Турция за преминаването на кораби през проливите, които изискват задължително участие в тегленето на влекач. Напрежение създава и неблагоприятното време в региона.

„Ако ситуацията със закъснения продължи или се влоши, рафинериите в Средиземно море скоро ще започнат да изпитват недостиг на суровини,” каза Джеймс Дейвис,директор на консултантската компания Facts Global Energy . Според него обаче работата по решаването на проблема е в ход.

Босфора и Дарданелите са ключови точки при транзита на товари от черноморските пристанища, по-специално за износ на петрол от Русия, Казахстан и Азербайджан. Всяка година през тях се транспортират над 120 милиона тона петрол и петролни продукти.

Статутът на проливите се регулира от Конвенцията от Монтрьо, като същевременно се запазва суверенитетът на Турция над тях. Според документа, търговските кораби на всички страни са свободни да преминат през проливите, докато ограниченията са определени за военните. В този случай, в случай на военни действия, Турция може да забрани преминаването на кораби през проливите.

Рустам Танкаев , генерален директор на CJSC Infotek-Terminal, водещ експерт на Съюза на петролните и газови индустриалци от Русия, смята, че има много причини за това забавяне, но това едва ли ще бъде сериозно засегнато от ситуацията с Европа.

 - Доставките на петрол за европейските рафинерии идват от всички възможни посоки. Черноморското направление е важно, но далеч не е най-важното. Има и други посоки. Дефицити, по-специално, бензин в Европа няма да се случи.

Но що се отнася до закъснения от 16 дни, това е много скъпо нещо. Един обикновен танкер не е просто загуба на време, а загуба на пари, защото трябва да платите за товарите.

Мисля, че проблемите с доставката на петрол и бензин, най-вероятно няма да има, но цената може да я повиши.

Дмитрий Абзалов, заместник-председател на Центъра за стратегически комуникации, не е склонен да вижда злонамерени намерения в това, което се случва, особено след като не само руските компании работят чрез пристанището в Новоросийск, с което Турция почти не иска да се карат. Експертът припомни също, че неотдавнашните преговори с турския президент Реджеп Тайип Ердоганбяха относително спокойни.

- Възможно е това да бъде опит за засилване на позицията преди срещата, която ще се проведе в четвъртък (14 февруари - изд.) В Сочи, където ще обсъдят Сирия. Въпреки че, както показва практиката, Ердоган обикновено използва друг инструмент. Например, ограничаване на достъпа (за руски компании - изд.) Към местния пазар, който е по-лесно да се ограничи по санитарни причини и по-лесно да се отваря.

Освен това ще бъде по-лесно да се ограничи преминаването на военни кораби. Въпреки че този процес се управлява от Доктрината на Монтрьо, в действителност например въпросът за неговото тълкуване е на страната на страната, през която минават проливите. Има много други инструменти.

И накрая, Ердоган не се интересува от сериозна дестабилизация на руско-турските отношения. Москва активно изгражда турския поток, атомната електроцентрала в Аккую, така че на този фон би било доста странно да се създават проблеми с претоварването.

Най-вероятно тук няма конкретно намерение. Нещо повече, трудно е да се усложни преминаването на танкери именно на национална основа, тъй като те се подреждат последователно. Не е ясно защо приоритет се дава на един или друг танкер?

Освен това, позволете ми да ви напомня, че в един момент именно проблемите с трафика в проливите водят до преговори за създаване на алтернативни маршрути. Говорим например за петролопровода Бургас-Александруполис, който трябваше да заобиколи турските проливи от България и да завърши в Гърция. Проблемите, които могат да възникнат от Турция, заради тези проливи, могат да променят този процес.

"СП": - Има опасения, че това положение може да доведе до проблеми със суровините на европейските рафинерии. Това няма ли да доведе до недостиг на гориво на европейския пазар?

- Това е малко вероятно, тъй като част от нефта отива директно през тръбопроводи. Каспийският тръбопроводен консорциум, разбира се, работи с Европейския съюз, но обикновено има доста добри резерви. И накрая, има алтернативни доставки на енергия, допълнителни обеми винаги могат да бъдат закупени от други дестинации, например от Северна Африка.

Сега, ако има проблеми с либийските доставки, които ще бъдат насложени с проблеми с доставките от Черноморския басейн, това може да доведе до някои усложнения и трудности. Но, както показва практиката, това няма да доведе до фундаментални проблеми, дори само защото има алтернативни точки за енергийно снабдяване.

Освен това петролът все още не се покачва на спот пазара. Ако имаше основен проблем с проливите, тогава щяхме да видим петрола на 65$. Щеше да има някакво увеличение. Досега нищо не показва това.

И накрая, топлото време е важен фактор. Ако беше по-студено, както е в предишни сезони, консумацията на енергия би се увеличила. Става въпрос за газ и петрол. Времето е меко, а дебитът не се увеличава много. Така че все още няма причина за страх. В дългосрочен план дефицитът не е видим.

   
   
   
© КАНАЛ 6
Днес563
Вчера729
Тази седмица2039
Този месец14738
Общо1332688

Powered by CoalaWeb